چالش زبان مادری.

سلام علیکم.
داستان از این قراره که امروز روز زبان مادریه.
[ آقا گل ] یه چالشی رو شروع کردن و ما بر آن شدیم که دست و پا شکسته بنویسیم
این نوشته به گویش بخش مرکز متمایل به غرب مازندرانه. که تفاوت هایی با گویش بخش شرقی استان داره.
در اصل من باید به 2 زبان مازندرانی و طالقانی بنویسم. 
اما از اونجایی که در حد یک هفته در سال فقط با اون گویش سر و کار دارم طبیعیه که در حد جلبک اطلاعات داشته باشم.
خلاصه این شما و این حکایتی از گلستان در باب خاموشی:

یه شاعِرِ بَشیَه امیرِ دزدانِ وَر. وِرِ چاکرم مخلِصَم بَزا. بَگُتِه بَشین وِ لِباس مِباسِه شونِه دِرگا هَکنین وِرَم دِهِه جا دِرگا کنین. فقیرَی لُختِ تن سردِ سرمای دِلِه شُومبیه. سَگِشون وِ دِمال سَر را کَتَن. زَمینَم یَخ بَزِه بیَه نُتُّنِسِه سَگِشونه سَر سِنگ بینگِنِه. بَگُتِه چه پِدَّسُّخته ایَن ایشون. سَگِ وِیل هَکُردَن، سِنگِ دَوِستَن. دزدِشونِه گَت تَر این گَبِ که بِشنِوسِه بَخِنِسِه و بَگُتِه: یه چی مِه جا بِخوا. تِرِ دِمِه. بَگُتِه مِه جَکِ جِل جاهازِشونه مِنه هَدنین. ویشتر نِخِیمِه
آدِمِشون هودی جا دَری خیر و خوشی خینن.
مِن تِه جا خیر نِخیِمِه شر نِکار.
دزدِشونِه وِ سَر رحم بُما. وِ لباسِه خِیسِه وَگِرداندِنِه وِ سَر یه پوستینِه قَبا و جَختیَی پول مول بَنان.
۵:)
سلام. :)
خیلی ممنونم.
عالی بود.
بخصوص که حرکت ها رو هم گذاشتین و میشه راحت خوندش.

سلام  :)

خواهش میکنم
ممنون که یه همچین چالشی راه انداختین

سلام :)
دوبار خوندم ولی با اینکه مازندران به گیلان چسبیده ولی نمیدونم چرا چیزِ زیادی حالیم نشد ازش :)) واقعاً سخته مازنی و لهجه‌های دیگه :)) 

سلام :)

طبیعیه که بدون مرجع فارسی متوجهه نوشته های هم نشیم.
و اتفاقا همینه که جالب تر میکنه این چالش رو.
همه امون زبونمون فارسیه
تو یه کشور زندگی میکنیم
اما یه همچین تفاوتی توی گویش ها داریم
:))

دایی ‌‌جان ۰۳ اسفند ۹۵ , ۱۷:۵۰
خیلی لایک :)
دم شما گرم 
و دم آقا گل هم همینطور

من که متوجه شدم البته نمیدونم اگه داستان رو نمیدونستمم باز متوجه میشدم یا خیر.

خیلی لایک!! :))

زنده باشید

خب خیلی لغات سخت نداره مازندرانی
جز فعل هاش که تغییر میکنن
البته سریال پایتخت هم تا حد زیادی مردم رو با گویش ما آشنا کرده

منم مازندرانی ام ولی چقدر فرق می کنه گویشامون :)))

دقیقا

حالا فک کن من راهنماییم یه شهر دیگه درس میخوندم
دبیرستانمم به همچنین
گویش من شتر گاو پلنگ بود
از نور تا حوال رامسر رو شامل میشد
البته 2 سالیه که تحت تدابیر شدید امنیتی خانواده تونستم خالصش کنم!!

محمد روشنیان ۰۵ اسفند ۹۵ , ۲۱:۳۴
هر شهر از گویش مازندرانی رو با یه لهجه بیان میکنن! این گویش شما هم خیلی متفاوت با چیزی که من تو بابل، ساری یا شهرای همجوار میشنوم. شایدم خیلی غلیظ پرداخت شده که من زیاد متوجهش نمیشم!

دقیقا همینطوره

مازندران هر شهرش گویش متفاوت داره
به طبع لغات و اصطلاحاتش هم متفاوت میشه
من تلاش کردم تمام لغات متن همون چیزی باشه که اینجا تلفظ میشه
حتی یک سری کلمات کوتاه شده تا دقیقا همون طور که تلفظ میشه آورده باشم
احتمالا به همین دلیله که این نوشته به طور کامل برای شما مفهوم نیست.
:)

خانم لبخند ۰۶ اسفند ۹۵ , ۱۰:۱۰
قشنگه ولی به نظر که سخت میاد گویشتون. اگه معنای حکایتو نخونده بودم عملا هیچی نمیفهمیدم :/

ممنونم لبخند خانوم جان:)

طبیعیه خراسان کجا اینجا کجا؟

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان